Trender innen webdesign akkurat nå

Trender er i stadig utvikling, og det er selvsagt ikke noe annerledes for trender innen webdesignens verden.

Små handlinger, store gleder

%d0%ba%d0%b532En trend som har vært sterk i 2016 er mikrointeraksjoner. Mikrointeraksjoner er små ting vi gjør hver dag, som for eksempel når vi liker et bilde på Facebook eller trykker på en knapp for å få grønt lys ved en fotgjengerovergang. Disse små handlingene krever svært lite av oss, men allikevel gir de oss noe tilbake. Webutviklere har begynt å bruke dette i webdesign, og man finner nå flere og flere små måter å samhandle med websider på. Disse må være intuitive og kan gjerne gi en litt overraskende reaksjon for å gi kunden noe å huske på.

Noe som også har kommet sterkt de senere årene er at webdesignere legger et mye høyere fokus på bilder, mens tekst kommer i andre rekke. Jo mer visuelle vi blir, gjennom bruk av sosiale medier som Instagram og Facebook, jo mer forventer vi visuell kommunikasjon også gjennom andre kanaler. Selvsagt er tekst fortsatt utrolig viktig for SEO, men for brukerens opplevelse av en nettside er det visuelle i fokus.

Funksjonalitet til alle

%d0%ba%d0%b533Funksjonalitet er utrolig viktig innenfor webdesign, men ordet betyr ikke det samme som det en gang gjorde. Tidligere, og spesielt da vi først begynte å bruke telefoner og nettbrett til å surfe på nettet, var det viktig å få så mye informasjon og innhold inn på én enkelt side uten å måtte rulle nedover. Dette har man gått mer og mer bort fra, og en strømlinjeformet og midtstilt nettside har nå blitt utrolig populært. Med mer avanserte smarttelefoner er det ikke noe problem å bevege seg litt på siden, og dette har gitt flere muligheter når det kommer til oppbygning av nettsider. Det er uansett viktig å tenke på at nettsidene må være lett tilgjengelig også via mobile apparater.

Noe som har blitt utrolig viktig, spesielt ved markedsføring av tjenester og produkter, er bruk av informasjonsvideoer som er godt sammensatt, godt filmet og som får poenget klart i løpet av kort tid. Det er svært viktig at videoen ikke blir for lang, for da mister du ditt publikum. I tillegg er det mange som ikke er så interesserte i å se videoer som har til formål å drive markedsføring, så da er man avhengig av å fenge publikum allerede etter få sekunder.

Valg av stil

%d0%ba%d0%b534Når det kommer til ren stil er det også et par ting som skiller seg ut akkurat nå. Ett konsept som er blitt utrolig populært er «duotone», hvor man lager et sort-hvitt bilde som siden overlegges med en annen farge, gjerne en primærfarge. Dette er en populær stil innenfor minimalistisk webdesign, og er med på å gi liv til en nettside uten at det stjeles oppmerksomhet fra sidens innhold. Duotone-temaet kan videreføres i fargeskalaen som velges for resten av nettsiden.

Minimalisme er også populært når det kommer til font, og man finner mye design som er utført i sterke fonter, i et monokromatisk tema. Her velges det ofte en spesialdesignet skrifttype som skiller seg ut, og som blir blikkfanget i selve designen. Når det er sagt er det også i det siste blitt mer vanlig med et mer høylytt fargetema, hvor skrifttype ofte da kommer i andre rekke for å ikke overdøve fargene eller gi for mange uttrykk på en gang.

Når det kommer til stil ser vi også en bortgang fra det tradisjonelle rutenettet, med en ny gridtype som rett og slett ikke er et rutenett lengre. Kan dette i tillegg gjøres til en dynamisk opplevelse har man sikret seg trumfkortet.